Träning och rehab, snart dags för årets sista tävling på svensk mark

21.09.2015 19:37

Nu är det knappt två veckor kvar tills jag beger mig till England för att kvala till Europatouren på Frilford Heath Red. Banan är normallång och är ganska tuff från tee. Många greener är upphöjda och skicket på banan är enligt hemsidan alltid bra. På vad jag har läst om banan tror jag att den passar mig väldigt bra. En stor bidragande faktor till att jag valde just denna bana är att den ligger just i England. Det innebär att nu på hösten kommer det sannolikt att vara blåsigt och kallt, kanske även regnigt. Varför skulle jag vilja välja den banan på grund av det? Jo historiskt så har jag spelat bra i tuffa förhållanden och jag ser det som en fördel för mig. Dessutom är troligtvis gräset på Frilford Heath väldigt likt gräset på våra banor hemma i Sverige vilket bör göra saker som greenläsning och val av slag lättare. Tidigare år har man gått vidare från detta kval på några slag under par totalt på fyra varv. Det kommer dock att kunna variera en del beroende på väder såklart. Jag kommer inte att vara ensam där heller utan åker tillsammans med Anton Karlsson från Uppsala och Fredrik Lindgren från Hallstavik. Bägge dessa duktiga golfare har gått på golfgymnasiet i Uppsala samtidigt som mig. 

De senaste dagarna har jag haft lite strul med höften och har därför valt att enbart träna närspel fram till idag. Det har varit mycket nyttigt då det sannolikt är på och runt greenerna som kvalet kommer att avgöras. Jag har även kört en rad övningar för att få höften i trim och nu känns det mycket bättre. Övningarna har jag gjort vid ett flertal tillfällen varje dag och allt som allt har jag säkerligen spenderat över två timmar per dag på att göra dem. Jag har undvikit tunga benövningar på gymmet och bara utfört styrkeövningar som involverar övre halvan av kroppen. Detta håller såklart inte i längden, men just nu ligger prio helt på kvalet och därför vill jag inte riskera några småskador. 

Idag kunde jag börja slå bollar igen och för att inte påfresta kroppen för mycket gick jag ut och spelade en runda efter en check på rangen. ag kände att det kanske inte hade varit det smartaste jag kunde göra att ställa mig och nöta ett par timmar på rangen. Det var en trevlig runda i fantastiskt höstväder. Jag spelade ensam, vilket jag oftast gör nu när bröderna är i Åtvidaberg och Sundsvall. Spelet kändes oerhört stadigt första nio då jag gick -4. Sista nio var spelet inte riktigt lika vasst och jag hade svårt att rädda mig när jag missade. Jag kom in på par totalt vilket jag såklart var besviken med efter första nio, men det får väl ses som godkänt efter att inte ha slagit långa slag på några dagar. 

Jag fick hjälp av en hjälpsam medlem att filma en drive på rangen som jag bifogat. Spelet känns faktiskt rätt bra i sin helhet, det är bara att fortsätta slipa på detaljerna nu. Det ska bli riktigt kul att testa spelet i Assartorp Open nu i helgen och se hur formen är.

Golfsving 150921.wmv (6602176)

Tillbaka

Kontakt

Patric Sundlöf

Sweden#: +46707535499
US#: +18593141625

© 2015 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode