Sammanfattning av Första Proffssäsongen och Vinterplaner

19.10.2015 23:34

Ja då var årets sista tävling tyvärr spelad och jag har nu valt att ta ett break från golfen ett litet tag. I vanliga fall brukar jag göra ett uppehåll efter säsongen i december för att få tillbaka motivationen och suget att träna och spela. Denna gång är inte fallet detsamma. Jag har valt att göra uppehåll nu för att jag vill vila kroppen från golf ett lite längre tag. Jag är fortfarande motiverad att träna, men träningsviljan får jag ta ut på gymmet ett tag framöver. Jag har alltså valt att fokusera stenhårt på att bygga upp kroppen så att jag nästa säsong ska kunna vara helare och starkare än jag varit det senaste året. Jag har inte känt mig så här stark sedan innan jag fick reda på min magsjukdom i början av förra sommaren då jag tappade 8 kilo på en knapp månad. Så nu hoppas jag att vila från golfen och uppbyggnad av kroppen ska lösa de bekymmer jag haft det senaste året och minska risken för nya skador. 

Trots dessa små skadebekymmer är jag ändå ganska nöjd med min första säsong som proffs. Jag har spelat stabil golf i stort sett hela säsongen och lyckats spela till mig åtta topp-10 placeringar på 13 tävlingar som proffs. Snittscoren har varit 71,87 vilket jag är fantastiskt nöjd med. Lägsta nivån har varit väldigt bra, men jag har saknat den lilla extra spetsen för att skjuta riktigt lågt. Detta tror jag kommer med mycket träning, vilket startar med att jag håller mig skadefri. Jag har även utsatt mig själv för pressade situationer ett antal gånger under säsongen och har då konstaterat att jag inte riktigt känner mig bekväm i dessa. Jag tror att lite av det beror på att träningsmängden varit begränsad då jag haft ont och varit rädd att få ont. Detta har gjort att jag inte känt mig riktigt förberedd vilket påverkat mig mentalt. Hur som helst så kommer jag att försöka sätta mig i pressade situationer så ofta som möjligt framöver så att jag när tävlingarna drar igång är bekväm med pressen. 

Nu under uppehållet är ett perfekt tillfälle att jobba ihop en liten extra slant så att jag har råd med mina planer efter nyår. Det har visat sig väldigt knepigt att få några svar alls på ansökningarna, men ett par svar har jag fått in och det ser ut som att jag åtminstone kommer kunna jobba från och med november. Jag hoppas sedan kunna jobba en del in i december, eller kanske till och med in i januari och därefter är planen att få rejäl fart på golfen igen. Jag kommer givetvis att dra igång tidigare här hemma i mindre skala, i november, med lite teknikträning tillsammans med Martin. Men i januari eller tidigt i februari hoppas jag ha råd att åka till Spanien för att träna och spela tävlingar på Gecko Tour som går under vintern och våren där. Just nu är ingenting klart, men det är där jag har siktet inställt då jag tror att detta skulle vara en grym uppladdning för den svenska säsongen. Dessutom går det inte att vara kvar i Sverige och slå in i ett nät i fem månader om man vill vara med och slåss i toppen när säsongen drar igång här. 

Jag vill även passa på att tacka alla som följer mig i min satsning och framför allt dem som är med och stöttar mig. Detta gäller givetvis mina närstående som alltid varit (och fortfarande är) väldigt stöttande och hjälper mig varje steg. Men jag vill också tacka alla er som tar er tid att följa mig på fritiden och alla som investerat i mig via Trade In Sports. Jag uppskattar verkligen all hjälp och support!

 

Tillbaka

Kontakt

Patric Sundlöf

Sweden#: +46707535499
US#: +18593141625

© 2015 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode